سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب علمی کوتاه

نظر

فواید دو سیب برای سلامتی خانمها !!
طبق تحقیقات جدید، فقط خوردن دو عدد سیب در روز با پایین آوردن سطح کلسترول، می‌تواند از زنان دربرابر بیماری‌های قلبی محافظت کند.

دانشمندان دریافته‌اند که سیب به طور قابل توجهی در زنان بعد از یائسگی که بیشتر در معرض ابتلا به حملات قلبی و سکته هستند، سطح چربی خون را پایین می‌آورد. مصرف میوه‌ها در طول شش ماه، سطح کلسترول خون شرکت‌کننده‌های این تحقیق را تا یک چهارم کاهش داد. بیشترین کاهش در لیپوپروتئین‌ با چگالی کم که همان «کلسترول بد» نامیده می‌شود دیده شده است که شریان‌های خون را مسدود کرده و خطر ایجاد لخته‌های خون نزدیک به قلب و مغز را افزایش می‌دهد.


یافته‌های این تحقیق که توسط تیم تخقیقی دانشگاه ایالتی فلوریدا انجام گرفته است، شواهد و مدارک قبلی درمورد فواید سیب برای قلب را تایید می‌کند. اما آخرین تحقیق در این رابطه نشان می‌دهد که خوردن سیب می‌تواند برای آنهایی که در معرض بالاترین خطر هستند هم مفید باشد.


حدود 45 درصد از زنان بریتانیایی از بیماری قلبی یا سکته رنج می‌برند و این یکی از متداول‌ترین علل مرگ در میان زنان یائسه است. به نظر می‌رسد زنان تا زمان یائسگی دربرابر ابتلا به بیماری قلبی نوعی مصونیت دارند و میزان این بیماری در زنان در مقایسه با مردان، یک سوم است. اما از سن 50 سالگی به بعد، احتمال بروز آن به شدت بالا می‌رود.


محققان می‌خواستند ببینند که خوردن دو عدد سیب به صورت روزانه می‌تواند تاثیری بر خطر ابتلا به بیماری قلبی داشته باشد یا خیر.
برای این منظور، آنها از 160 زن که در دوران یائسگی خود به سر می‌بردند استفاده کرده و از نیمی از آنها خواستند که 75 گرم سیب خشک -- معادل دو عدد سیب تازه متوسط -- در روز مصرف کنند. برای مقایسه از نیم دیگر این زنان خواسته شد که به همین میزان از آلو استفاده کنند. از هرکدام از شرکت‌کننده‌ها به مدت یک سال هر سه ماه یکبار آزمایش خون گرفته شد.

نتایج این تحقیق که در ژورنال آکادمی تغذیه و دیابت به چاپ رسید، نشان می‌دهد که بعد از گذشت سه ماه سطح کلسترول خون گروهی که سیب می‌خوردند تا 9 درصد و سطح کلسترول LDL آنها تا 18 درصد کاهش یافت. بعد از گذشت شش ماه، این کاهش حتی بیشتر شد، طوریکه کلسترول کلی آنها 13 درصد و سطح LDL تا 24 درصد کاهش پیدا کرد. در شش ماه بعدی تحقیق هم این کاهش همچنان ادامه داشت.

 

آلو هم تا حدی موجب پایین آوردن سطح کلسترول خون در شرکت‌کننده‌های گروه دوم شده بود اما نه به اندازه مصرف سیب. محققان در گزارشی که از تحقیق خود ارائه دادند، عنوان کردند، «مصرف حدود دو عدد سیب متوسط در روز می‌تواند تا حد قابل‌ملاحظه‌ای سطح کلسترول خون را حتی ظرف سه ماه پایین بیاورد.»

 

در سال 2009، یک تحقیق که در کشور لهستان انجام گرفت مشخص کرد که مصرف دو عدد سیب در روز احتمال بروز سرطان روده را هم در افراد بزرگسال نصف می‌کند. و تحقیقی که توسط محققان دانشکده پزشکی سنت جورج در لندن انجام گرفت نشان می‌دهد که عملکرد ریه نیز در مردان میانسالی که در روز حداقل یک عدد سیب می‌خورند، تقویت می‌شود.


نظر

دیر خوابیدن منجر به افزایش وزن می‌شود
برای بسیاری افراد، بزرگسالی و نوجوانی دوره‌ای پر از شب نخوابیدن است اما یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که این بیدار ماندن تا دیروقت اثراتی بر افزایش وزن افراد دارد.
محققان آمریکایی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و همکارانشان در دانشگاه کلمبیا نشان دادند که هر چه یک فرد جوان یا نوجوان دیرتر به رختخواب رود، با احتمال بیشتری به اضافه وزن دچار می‌شود. به گفته محققان، این نخستین تحقیق مشاهده‌ای است که به بررسی ارتباط میان زمان خواب و توده بدنی (BMI) در بین گروه‌های سنی مختلف می‌پردازد.

 

آن‌ها دریافتند که هر چه افراد در سنین نوجوانی و جوانی دیرتر به رختخواب بروند، در طول یک دوره پنج ساله وزن بیشتری اضافه می‌کنند. به ازای هر ساعت دیر رفتن به رختخواب، توده بدنی 2.1 کیلوگرم افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس گزارش سازمان‌های بهداشتی، نوجوانان 14 تا 17 ساله نیاز دارند که در هر شبانه روز هشت تا 10 ساعت خواب دریافت کنند در حالی که افراد جوان در سنین 18 تا 25 سالگی به حدود هفت تا 9 ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارند.

 

نتایج یک پژوهش حاکی از آن است که تنها 31 درصد از دانش آموزان دبیرستانی دست کم از هشت ساعت خواب شبانه برخوردارند و تقریبا 30 درصد از بزرگسالان گزارش می‌کنند که شب‌ها کمتر از 6 ساعت می‌خوابند. کمبود خواب می‌تواند سلامتی را دستخوش مشکلاتی کند. خواب ناکافی نیز حتی می‌تواند خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش داده و منجر به بروز نشانه‌های اولیه بیماری‌ قلبی شود.

نتایج این پژوهش در مجله Sleep منتشر شده است.


نظر

پیری با مغز چه می‌کند؟
دانشمندان کانادایی با اشاره به مسیر جدیدی در مراقبت‌های شناختی مرتبط با پیری، توانسته‌اند شواهد بیشتری مبنی بر عملکرد متفاوت مغزهای پیر نسبت به مغزهای جوان در اجرای تکالیف مشابه حافظه پیدا کنند. محققان دانشگاه تورنتو و موسسه تحقیقاتی روتمان دریافتند که نوجوانان و کهنسالان در زمان انجام آزمایشات حافظه، الگوهای امواج مغزی بسیار متفاوتی را نشان می‌دادند.

 

مغز انسان با گذشت زمان تغییر می‌کند، اما درک کامل اینکه چگونه در سنین بالا می‌توان خاطره ساخت و آن را به یاد آورد، به شکل معما باقی مانده است. به گفته محققان، این یافته‌ها نشان‌دهنده تفاوت‌های متمایزی در فعالیت مغزی یک نسل نسبت به نسل دیگر بوده و نقشه‌برداری از این تفاوت‌ها می‌تواند دانشمندان را قادر به شناسایی روش‌های جدید برای پیش‌بینی، تشخیص و غربالگری زوال شناختی کند.


طبق این یافته‌ها، فعالیت ریتمیک درون مغز از جمله هیپوکامپ که در شکل‌گیری و بازیابی خاطره نقش داشته یا نئوقشر که شامل ماده خاکستری است و در بینایی، شنوایی، توجه و تفکر سطح بالا دخیل بوده، با افزایش سن تغییر می‌کند. دانشمندان در این تحقیق از اسکن‌های ام‌ آر آی برای پیگیری تفاوت‌های احتمالی مرتبط با پیری در زمان انجام آزمایشات حافظه توسط دو گروه جوان و کهنسال استفاده کردند. میانگین سنی دو گروه 24.8 و 65.9 سال بود. تحقیقات پیشین نشان داده که سرعت کند حرکت امواج مغزی برای حافظه از اهمیت برخوردار بوده و امواج مغزی سریعتر در توجه فرد نقش ایفا می‌کنند.
این پژوهش در مجله Neurobiology of Learning and Memory منتشر شده است


نظر

آواز خواندن بیش از صحبت کردن در آرامش نوزاد موثر است
گریه مداوم نوزاد مخصوصا برای والدینی که تجربه نگهداری از نوزاد را ندارند بسیار سخت است. بر اساس تحقیقات جدید آواز خواندن بیش از صحبت کردن با نوزاد در آرامش او موثر است.

محققان اظهار کردند: به طور طبیعی بشر به موسیقی توجه می‌کند. در واقع شنیدن موسیقی نوعی سرگرمی محسوب می‌شود. برخی اوقات با گوش کردن به موسیقی با آن همراه می‌شویم و ممکن است حرکات هماهنگی ایجاد کنیم.


محقق این تحقیق ایزابل پرتز استاد مرکز تحقیقات مغز، موسیقی و زبان دانشگاه فرانسه اظهار کرد: رفتار نوزادان با موسیقی درونی بوده و حرکت جسمی و روحی ندارند.
قسمتی از این تحقیق مربوط به تعیین توانایی روحی نوزادان بود. محققان تمامی واکنش‌های کودکان به موسیقی مانند حساسیت به صدای مادر را ثبت کردند. زمانی که نوزاد به قدر کافی آرام بود و والدین در پشت سر وی نشسته بودند آزمایش را آغاز کردند. محققان برای آرام کردن کودک موسیقی ترکی پخش کردند و نوزاد حدود 9 دقیقه آرام بود، در حالی که کودک با صحبت کردن حدود چهار دقیقه و با صدای والدین بیشتر از چهار دقیقه ساکت می‌شد.


طی این تحقیق محققان از موسیقی ترکی که با زبان مادری کودکان هماهنگ نبود استفاده کردند. سپس با صدای آواز مادر این آزمایش تکرار و نتایج مشابهی حاصل شد. نتایج این تحقیق در نشریه نوزادان منتشر شده است.


نظر

ضرر خوابیدن با دهان باز برای دندان‌ها به اندازه نوشابه‌های گازدار!

محققان می گویند که خوابیدن با دهان باز به اندازه نوشیدن نوشابه های گازدار در زمان قبل از خواب، به دندان ها آسیب می زند.

 

علت آسیب دیدن دندان ها این است که نفس کشیدن از راه دهان، باعث خشک شدن دهان می شود و اثر محافظتی بزاق را در کشتن باکتری موثر در اسیدی شدن دهان از بین می برد. با توجه به افزایش سطح اسید در شب ها، خوابیدن با دهان باز و تنفس از راه دهان هنگام خواب موجب فرسایس و پوسیدگی دندان می شود.محققان معتقدند که این یافته به دندانپزشکان در توضیح علت افزایش پوسیدگی دندان افرادی که با دهان باز می خوابند، کمک می کند.

از سوی دیگر، وضعیت پوسیدگی دندان در افرادی که با دهان باز می خوابند، اغلب در دندان های عقبی بدتر است که علت آن خشک تر بودن قسمت انتهایی دهان نسبت به قسمت جلویی آن است.

 

احتمال تنفس از طریق دهان در شب ها در افراد مبتلا به آسم و آپنه انسدادی خواب بیشتر است. در شرایط عادی سطح pH دهان که اندازه اسیدی و یا قلیایی دهان را نشان می دهد، در سطح خنثی 7.7 است. اما براساس این مطالعه که در مجله Oral Rehabilitation منتشر شد، خوابیدن با دهان باز، این سطح خنثی را به یک سطح متوسط اسیدی با pH 6.6 کاهش می دهد. همچنین در برخی افراد این سطح اسیدی به 3.6 افزایش می یابد که برای فرسایش مینای دندان کافی است و شبیه نوشیدن نوشابه گازدار قبل از خواب است.

 

از سوی دیگر، مردان نسبت به زنان بیشتر احتمال دارد که با دهان باز بخوابند، به طوری که براساس نتایج یک مطالعه، تقریبا یک سوم از مردان در هنگام خواب از طریق دهان نفس می کشند، اما این میزان در زنان تنها پنج درصد است.


"جوآن چوی" محقق دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند و همکارانش برای این تحقیق وسیله ای ابداع کردند که به دندان وصل می شود و سطح اسیدی دهان را ثبت و داده ها را به یک رایانه منتقل می کند. در ادامه تحقیق، از 10 داوطلب خواسته شد که در هنگام خواب به بینی خود گیره بزنند تا مجبور شوند شب را با دهان باز بخوابند.

 

در شب دوم، داوطلبان که متوسط سنی 25 سال داشتند، به صورت عادی و بدون گیره زدن به بینی خود خوابیدند. تجزیه و تحلیل داده های این بررسی ها تایید کرد که نفس کشیدن از طریق دهان یکی از عوامل ابتلا به بیماری های دندان مانند فرسایش مینای دندان و پوسیدگی آن است. به گفته محققان، این اولین مطالعه ای است که تغییرات pH را در عرض چند روز در داخل دهان افراد سالم به طور مداوم بررسی می کند.